Bij diegenen die de Belgische undergroundmuziek een beetje opvolgen, zal kolektiv misschien al een belletje doen rinkelen. Zo niet, dan wordt het tijd om daar verandering in te brengen. De ondefinieerbare groep uit Liedekerke brengt net vandaag zijn debuutplaat (hier gratis te beluisteren) uit. 

 

Het is onmogelijk om de band in een hokje te steken. “Hurt” is de perfecte introductie tot het kolektiv-geluid: de gitaren dienen als een soort behangpapier waartegen dingen gebeuren die vooral ritmisch van aard zijn. Ook de hard-zachtdynamiek springt in het oor. Of hoe je met zo weinig mogelijk melodie veel emoties kan losweken.

 

 

We vroegen ook aan de groep om enkele invloedrijke Belgische bands op te sommen:

 

DEARLY DEPORTED was de beste band van de streek toen wij opgroeiden. Snelle, melodische punkrock van topkwaliteit. Toegankelijk zonder slap te zijn. Hun niveau was het niveau dat elke lokale band nastreefde, en hun aandacht voor detail en strakheid is iets wat tot de dag van vandaag als een soort grondwet in onze hoofden staat gegrift. Maar misschien nog het allerbelangrijkste dat zij ons hebben geleerd, is dat het kon. Bands waren niet langer abstracte levensvormen die zich schuilhielden in cd-spelers.”

 

 

“Via Dearly Deported belandden we al snel bij SIXTOYS, de vorige band van Jelle van Customs en Peter van Brutus. Hoe goed die bands ook zijn, in onze ogen zal Sixtoys altijd nog een trapje hoger staan. Vooral de cd ‘Forbidden War’ is een absoluut punkrockmeesterwerk: hard, ingewikkeld en vrij van zwakke momenten. Zonder enige twijfel een van de beste Europese punkrockplaten ooit, van een band die op dezelfde hoogte had moeten staan als Millencolin, Satanic Surfers, Undeclinable of No Children.”

 

 

“Nog zo’n band die niet minder dan schier geniaal was, was DEATH BEFORE DISCO. Alweer iets harder, alweer iets ingewikkelder, en met Ioan van Electric)noise(machine hadden ze nog eens de beste Belgische stembanden in de rangen ook. Om van de drumpartijen van Ace Zec nog te zwijgen. ‘Party Bullet’ en ‘Barricades’ zijn twee ongelofelijke cd’s. Grensoverschrijdend, internationale klasse. Zeker en vast een groep die verantwoordelijk is voor de balans tussen cleane en ruwe vocals bij kolektiv. Mocht Ioan ooit onze vocals willen overnemen, hij mag altijd.”

 

 

“Met THE SEDAN VAULT, een van de vele supergroepen op Funtime Records, komen we bij nog zo’n eclectische band terecht. In onze embryonale fase gebruikten we meer elektronica dan nu, en daar zat deze band zeker voor iets tussen. Zodanig zelfs dat die gasten ons deden twijfelen aan ons genre. Nog steeds ingewikkelde structuren, maar geen geroep, minder high gain qua gitaren. Een soort The Mars Volta van de Lage Landen, maar dan met beter haar. Samen met Death Before Disco deden ze ons inzien dat een strofe-refrein-strofe-refrein-bridge-refrein(x2)-structuur voorbijgestreefd was. En onze hoekige ritmes en atypische maatsoorten mogen ook op hun conto worden gezet.”

 

 

SOLDIER SIX is dan weer een band die we pas leerden kennen toen we net bezig waren. Stuk voor stuk geniale muzikanten. Tim Welkenhuysen is als drummer niet alleen een lust voor het oor, maar ook voor het oog: heel mooi om te zien hoe hij live bijna lijkt te dansen met zijn drums. Net als The Sedan Vault deden ze ons twijfelen aan onze muzikale richting. Ze zijn een soort kruising van The Mars Volta met Led Zeppelin, maar dan gedrenkt in jazz. Zij fungeren net als HYPOCHRISTMUTREEFUZZ als maatstaf voor het niveau dat we moeten nastreven.”

 

 

Het gelijknamige debuut van kolektiv is verschenen bij Consouling Agency. De band speelt morgen in Cirque Mystic in Aalst met Hypochristmutreefuzz en op 24 juni in café De Kleine Kunst in Gent.

 

Please follow and like us: